Bedrijfslasten leefbaarheid, leefbaarheidskosten

Gewijzigd op Ma, 31 Jul, 2023 om 11:12 AM

Verdieping Leefbaarheid is nieuw in de benchmark 2022.


Omdat leefbaarheid diagonaal door de werkprocessen bij corporaties loopt worden de kosten divers geboekt. Om een eerste stap te zetten om meer inzicht te krijgen is leefbaarheid als kostenpost toegevoegd aan de tabel ‘uitsplitsing posten bedrijfslasten’. Om de vergelijkbaarheid van de overige kostenposten met voorgaand jaar te behouden is in afstemming met de werkgroep de keuze gemaakt om de leefbaarheidsuitgaven in de tabel niet verder te verdelen of uitgesplitst. Met de werkgroep bedrijfslasten zullen we nagaan of een nadere uitsplitsing in de toekomst mogelijke en wenselijk is. Hierdoor zijn de volgende instructie opgenomen in de handleiding 2023:


(Tabel Uitsplitsing posten overige bedrijfslasten) - Hoe vult u bovenstaande tabel in 
Om de lijn van voorgaande jaren te volgen wordt u gevraagd om in de 1e kolom van bovenstaande tabel uitsluitend de bedrijfslasten in te vullen die functioneel aan de Beinvloedbare bedrijfslasten posten zijn toe te rekenen. Heeft u € 200.000 advieskosten gemaakt waarvan € 75.000 toegerekend is aan onderhoud en/of projecten dan vult u hierboven bij advieskosten € 125.000 in. 
Onder de beïnvloedbare bedrijfslasten vallen uitsluitend bedrijfslasten die functioneel aan de volgende activiteiten zijn toegerekend:
  • ‘Lasten servicecontracten’, 
  • ‘Lasten verhuur- en beheeractiviteiten’, 
  • ‘Overige directe operationele lasten exploitatie bezit’, 
  • 'Toegerekende organisatiekosten verkoop vastgoedportefeuille', of 
  • 'Overige organisatiekosten'
Het totaal van de kolom 'functionele aan de beïnvloedbare netto bedrijfslasten categorieën toegerekende bedrijfslasten' dient gelijkt te zijn aan het totaal bedrag dat berekend is in de tabel 'berekening overige bedrijfslasten binnen de beïnvloedbare bedrijfslasten'.


Samenvatting wel of niet nader splitsen van leefbaarheidskosten?
Binnen het sjabloon is het niet gewenst om de toegerekende kosten aan leefbaarheid over de overige kostencategorieën zoals bijvoorbeeld ICT nader te specificeren. Dit om gespecificeerde kosten (denk aan ICT) vergelijkbaar te houden aan voorgaand jaar. Uitzondering op voorgaande regel is de inleenkosten voor personeel leefbaarheid. Die komen wel in de rubriek inleen personeel. De reden hiervoor is dat deze op basis van de tabel personeelskosten inzichtelijk zijn. 

Sjabloon uitleg Leefbaarheid, zie afbeelding hieronder
Je ziet hieronder met kleuren dat het op verschillende plekken onderscheid maken tussen de Personeelskosten leefbaarheid, Bedrijfslasten leefbaarheid (zonder personeelskosten) en samengevoegd: Bedrijfslasten leefbaarheid inclusief Personeelskosten.
In de tabel Uitsplitsing posten overige bedrijfslasten hebben we:
  • op regel 57 de inhuur/ inleen personeelskosten incl leefbaarheid
  • op regel 68 de out-of-pocket kosten van leefbaarheid, namelijk de (aan de beïnvloedbare bedrijfslasten toegerekende) leefbaarheidskosten zonder personeelskosten leefbaarheid. In de kolom ‘totaal categoraal’ specificeer je bovenstaande kosten + de leefbaarheidskosten die niet vallen onder functionele categorieën. In de praktijk zijn dit de kosten leefbaarheid omtrent nieuwbouw en (onderhoud)projecten.


Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren