Omdat leefbaarheid diagonaal door de werkprocessen bij corporaties loopt worden de kosten divers geboekt. Om een eerste stap te zetten om meer inzicht te krijgen is leefbaarheid als kostenpost toegevoegd aan de tabel ‘uitsplitsing posten bedrijfslasten’. Om de vergelijkbaarheid van de overige kostenposten met voorgaand jaar te behouden is in afstemming met de werkgroep de keuze gemaakt om de leefbaarheidsuitgaven in de tabel niet verder te verdelen of uitgesplitst. Met de werkgroep bedrijfslasten zullen we nagaan of een nadere uitsplitsing in de toekomst mogelijke en wenselijk is. Hierdoor zijn de volgende instructie opgenomen in de handleiding 2023:
Om de lijn van voorgaande jaren te volgen wordt u gevraagd om in de 1e kolom van bovenstaande tabel uitsluitend de bedrijfslasten in te vullen die functioneel aan de Beinvloedbare bedrijfslasten posten zijn toe te rekenen. Heeft u € 200.000 advieskosten gemaakt waarvan € 75.000 toegerekend is aan onderhoud en/of projecten dan vult u hierboven bij advieskosten € 125.000 in.
- ‘Lasten servicecontracten’,
- ‘Lasten verhuur- en beheeractiviteiten’,
- ‘Overige directe operationele lasten exploitatie bezit’,
- 'Toegerekende organisatiekosten verkoop vastgoedportefeuille', of
- 'Overige organisatiekosten'
- op regel 57 de inhuur/ inleen personeelskosten incl leefbaarheid
- op regel 68 de out-of-pocket kosten van leefbaarheid, namelijk de (aan de beïnvloedbare bedrijfslasten toegerekende) leefbaarheidskosten zonder personeelskosten leefbaarheid. In de kolom ‘totaal categoraal’ specificeer je bovenstaande kosten + de leefbaarheidskosten die niet vallen onder functionele categorieën. In de praktijk zijn dit de kosten leefbaarheid omtrent nieuwbouw en (onderhoud)projecten.
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren